Historie

Dette er onkelen til Kiss - og Drillo var ikke først med brett på langstøvlene.
En av Nord Odals tidlige "Bikere" på Tempo i siste halvdel av 50 tallet
 

Grunnlaget var tidlig på plass. Tempo Transport med DKW 250 motor
Lars, Bjørn og Odd ca 1972

Vi ser dem på gamle svarthvite fotografier, disse fra generasjonene før oss. Menn på gamle ærverdige motorsykkelmerker, fra Tempo til Harley Davidson. For dem var motorsykkelen et transportmiddel. I Nord Odal, vår hjembygd var det mange som tok seg til bygningsarbeid i Oslo, tømmerhogst i hjembygda eller på andre måter transporterte seg ved hjelp av en motorisert tohjuling. Mot slutten av 50 tallet og tidlig 60 tall ble motorsykkelen utkonkurrert av bilen som personkjøretøy. Utover på 60 tallet dukket det opp nye motorsykkelmerker, i hovedsak Japanske, som igjen var med til å øke interessen for motorsykler men nå i hovedsak som et hobbykjøretøy. Slik var det også i Nord Odal.

Utover ’70 tallet ble det stadig flere her i bygda som ved hjelp av motorsykkel utvidet sine sosiale, geografiske og tekniske horisonter. Det å dra på treff hadde etter hvert blitt en sosial omgangsform som så smått begynte å danne kimen til den gjengen som høsten 1977 startet Nord Odal MC Klubb (NOMCK). De som dro det hele i gang var ikke mer enn en 6-7 stk, men medlemstallet ble fordoblet på bare noen uker. En del Nord Odølinger som i mangel på egen klubb i hjembygda hadde stått som medlemmer i MC klubben G-69 på Kongsvinger, kom nå ganske umiddelbart over til den nystartede klubben i hjembygda. Enger'n studerer en trike på Vikings Hoj Rally 1978
En av årsakene for å starte klubben var at man måtte ha klubbstatus for å få tilsendt den svenske SMC katalogen som hadde oversikt over de fleste MC treffer i Skandinavia, og noen treff i Europa ellers. Medlemstallet og aktivitetene vokste og behovet for et eget klubbhus meldte seg raskt. "Sputniken", En nedlagt, knøttliten butikkfilial liggende i veikanten ble NOMCK’s første klubbhus, fram til 1981. Det var stort sett ingen plass å skru på der, men mange morsomme og meget intime fester ble avholdt der. Det var i hovedsak japanske sykler det gikk i på denne tiden.
I begynnelsen på 80 tallet steg medlemstallet enormt, og vi hadde et tilsig på medlemmer fra nabokommunene våre og faktisk enkeltindivider fra helt andre deler av landet.
En del av klubbens medlemmer kom fra nabokommunen Sør Odal’n, disse gikk i 1981 ut og stiftet Oppstadbakken MC klubb som etter flere omgrupperinger og navnebytter i dag står på solide egne bein som Bootleggers MC Sør Odal’n.
Ute på "Nippæl" 1985I 1982 fikk Nord Odal MC klubb leie den fraflyttede og noe forfalne hovedbygningen på Nordre Berg Gård, døpt av oss selv til "Nippæl".
Her ble det bedre plass til å skru og vi kunne fordele våre fester over litt flere rom og ute-areale enn det som hadde vært tilfelle tidligere. Da det gjaldt motorsykler så ble det et noe større mangfold i klubben. Flere japanske sykler ble byttet ut til fordel for både Harley Davidson, Triumph og Norton, og noen tok de første spede skritt ut i kunsten "chopper-bygging". Veksten i klubben fortsatte og i ’84 – ’85 var vi faktisk over 50 medlemmer. Vi innførte nå regelen om at alle som ville bli medlem,
 nå måtte gå minst et års prospect tid.

 

Tore etterfyller frostvæske på Ladan. "Este i mærkjen" 1987
Mange i klubben hadde allerede i flere år kjørt turer nedover på kontinentet, både til Spania og Jugoslavia. Vi hadde vel begynt å gjøre oss bemerket på en god del treffer både i Norge og Sverige også. Sånn i ettertid kan vi nok kanskje si at årene på "Nippæl" var de artigste og minst bekymringsfulle årene i NOMCK’s historie. For mange av oss gjaldt den regelen at penger skulle tjenes og brukes på motorsykkel, fest og moro. Fornuften ble kun tatt frem når det ufornuftige tok totalt overhånd og mange varige vennskapsbånd med andre klubber og motorsyklister ble også knyttet i disse årene. Huset på "Nippæl" var derimot meget dårlig og datt bokstavelig talt sammen rundt oss

.

Ola's trike ved Tossa De Mar, Spania 1986
Vi hadde allerede i lengre tid hatt en dialog gående med Nord Odal kommune om de kunne være behjelpelige med å skaffe oss nye lokaler.
Vi fikk overta og flyttet en gammel brakkerigg, og kommunen stilte tomt til disposisjon på Granerud industriområde. Det var bare det at denne tomta var midt ute i ei myr, og gamle mennesker i bygda kunne fortelle oss at det i gamle dager hadde vært et tjern der.

 

Klubbhuset ble døpt "Swampen" og vi ble der i snaue tre år. Det var umulig å få grunnen til å slutte å bevege seg der. Verkstedvirksomheten disse årene foregikk stort sett hjemme i den enkelte medlems garasje, men det ble da bygd bra sykler disse årene. Bl.a. noen ganske særpregede choppere og landets første godkjente hjemmebygde Harley Davidson Trike.

 

 Bilde fra "Skytterhuset" ca 1990 - 91
I oktober ’88 fikk vi på eget initiativ leid det gamle skytterhuset på Austvatn.Det er som navnet skulle tilsi et hus som i sin tid
(Ca. 1919-20) ble bygget av et lokalt skytterlag for å brukes som forsamlings og fest lokale.
Siden har det huset både mørkerøde (politisk sett) skogs og landbruks arbeiderforeninger og til sist en ferdighusfabrikk.

Endelig et hus som passet helt ypperlig til våre aktiviteter. De gamle festtradisjoner skulle vi nok klare å føre videre, og av en eller annen grunn har vi heller ikke funnet det nødvendig å døpe huset til noe annet, og har beholdt navnet Skytterhuset.
Medlemstallet i klubben sank igjen en del, men det stabiliserte seg nå i mange år på ca.33 – 35 medlemmer. Ca. 2/3 av klubbens medlemmer kjørte nå Harley Davidson, resten var fordelt på japanske og engelske merker. Dragracing med HD ble meget populært i NOMCK en tid. Både med gatesykler og Top Gas. Vi hadde faktisk norgesmesteren i en klasse for gate HD (Harley Drags) opp til 1340cc et år.
Gjennomsnittsalderen i klubben hadde gradvis økt og NOMCK var nok etter hvert en "noe" mer voksen gjeng. Ettersom årene nå svant hen begynte vi å skjønne at det ikke gikk an å legge mer arbeid i Skytterhuset uten at vi hadde en mer holdbar leieavtale, eller at vi eventuelt kunne få kjøpt det. Forhandlinger med huseieren førte da til at NOMCK fra januar 1997 kunne kalle seg huseiere. Det var meget behagelig å kunne vite at hver jævla spiker du banket inn nå ville tilhøre oss sjøl. Alle i NOMCK kjører sykkel, og mange har flere sykler å velge på. Noen må nesten karakteriseres som samlere og sitter med restaureringsobjekter som kan kalles evighetsprosjekter. Andre igjen driver aktiv motorsykkelsport som Classic Roadracing, kjører HD Sportster cup eller kjører enduro på meget aktivt mosjonist nivå. Ferie turer på kontinentet er også en årviss happening for mange i NOMCK og det er ikke få liter vin som er drukket ved middelhavets strender gjennom årene, og vi har knyttet mange nye kontakter på våre turer.
De siste årene har medlemstallet i NOMCK ligget på rundt 25 - 26 medlemmer og vi har også etter hvert tilført enda noen aktiviteter i klubbvirksomheten. Da flere og flere av medlemmene har sørget for å aktivisere sin "egen ettervekst" med motoriserte tohjulsdoninger - kanskje med tanke på en suksess innen knattecross, samtidig som "far" og andre venner også liker å sprute litt grus i ny å ne, så har vi opparbeidet trenings bane for cross og enduro med kommunal velvilje på deres grunn. I januar 2002 arrangerte vi også den første Odalsenduro'n noensinne. Et åpent nasjonalt enduroløp på drøye 10 mil lagt til til skogsbilveier, stier og i terrenget øst for klubbhuset på Austvatn. Det første løpet samlet ca 110 startende - bl.a. med Pål Anders Ullevålseter, og vi ble også tilgodesett med TV dekning på TV2 sporten. Dette ga mersmak og det ser ut til at Odalsenduroen har kommet for og bli - og også forhåpentligvis vokse seg større. 
Uansett, vi i NOMCK dyrker et motorisert tohjult mangfold, vi liker å omgås våre likesinnede venner og vi knytter stadig nye vennskapsbånd både til klubber og interessante mennesker vi treffer. Vi mener at det skal kunne gå an å bli gammel sammen med miljøet, hobbyen og kameratene sine i klubben vår.
Det er ikke til å stikke under en stol:
Det er en livsstil det er vanskelig å bli kvitt.